dinsdag 24 mei 2011

KINDEREN IN BEIJUM (11)

Ik kan me niet herinneren dat er vroeger kinderboerderijen bestonden. Ik herinner me uit m'n eigen jeugd eigenlijk helemaal geen voorzieningen voor kinderen. Speelveldjes of Vensterwijkactiviteiten? Nee, je moest jezelf met je vriendjes vermaken. Een bal, een tol, een oelahoep (rond ding dat je om je middel deed en ronddanste) een vlieger of een houten boemerang, daar moest je het mee doen. Spreekt daar wat jaloezie uit bovenstaande? Ja en nee. De 'goede oude tijd' had zeker ook z'n charme, je leerde jezelf te vermaken zonder Nitendo DS, computerspelletjes of playstation. Heel mooi die Vensterwijkactiviteiten, maar ze sporen je niet aan tot eigen initiatief. Alsof je je tegenwoordig niet mag vervelen als kind. Saaiheid is uit den boze. Terwijl verveling toch tot briljante ingevingen kan leiden. Maar goed. Een van de leukste uitvinding op kindergebied is wat mij betreft de kinderboerderij. Buiten spelen en met dieren in aanraking komen, wat een onschuld komt er dan samen. Zo ook hier, bij het hek van de kinderboerderij aan de Beijumerweg. Deze kinderen zullen later vast ook weer terug denken aan die goeie ouwe tijd.
Naschrift: In de Veenkoloniƫn noemden we het speelding vroeger oelahoep. Een Stadjer mailde me: het moet Hoelaoep zijn.

Geen opmerkingen: