donderdag 27 januari 2011

MAN ACHTER DE KINDERWAGEN: WAT EEN VRIJHEID!

Ik herhinner me de woelige jaren zeventig van de vorige eeuw. Jaren vol idealen en erg wereldverbeterend. Op Knoal, in de Kanaalstreek. Zuid-Oost Groningen, de veenkoloniën. Peace man, en fuck de burgerman. Hoezo je auto wassen op zaterdag? Aan het werk? Werken is voor de dommen. Achter een kinderwagen lopen? Rot op man, veel te burgerlijk. Wij waren vrij. En we deden waar we zin in hadden. Weet je wel. De vrijheid van nachten doorhalen in de kroeg ontgaat me nu als vijftig plusser. Even als de one night stands waar het ego mee moest worden opgepoetst. Zie mij eens scoren. Het ouder worden heeft zo z'n voordelen. Je hoeft niet meer alles uit te proberen en je hoeft je niet meer te bewijzen. Wat zal nou vrijer voelen, laveloos in de kroeg zitten of onder een winterzonnetje achter een kinderwagen over Plein Oost lopen? Toch maar vrijheid in gebondenheid en met verantwoordelijkheden? Nee dames en heren, ik zal niet gaan preken. Maar nogmaals, het heeft zo z'n voordelen om ouder te worden.

Geen opmerkingen: