zaterdag 21 augustus 2010

OP VAKANTIE IN BEIJUM

Dit stel kwam ik op 18 augustus tegen op de Emingaheerd. Het is op de foto niet goed te zien, maar het is een tweepersoons tandem die ze aan de hand hebben. Op mijn vraag of ik een foto mocht maken kwam een stilzwijgen. Ze verstonden me niet. Op m'n beste Engels, Duits en Frans herhaalde ik de vraag. Si si, antwoordde de man en ze gingen staan zoals u ze ziet afgebeeld. Of ze Italiaans zijn? Nee, ook niet. Espana, aldus de vrouw. Kijk, Spaanse toeristen. En dat in Beijum. Ik moest er echt even van bijkomen. Het is toch niet te vatten, toeristen in Beijum. Wat doén ze hier in vredesnaam. Ja, haha, fietsen, maar hoe komen ze toch in Godsnaam in Beijum terecht? Helaas, ik heb ooit twee jaar Spaans gehad, maar ik kon niet met dit tweetal communiceren. En dat is jammer. Wat had ik graag willen weten hoe ze hier verzeild zijn geraakt. Waar ze die fiets en die helmen vandaan hebben, vanuit Spanje meegenomen? Gehuurd? En, wat vinden of vonden ze van Beijum? Ik zal het nooit weten. Maar wat moet het een genot zijn om door Beijum te fietsen en van niks te weten. Niets over de gekte in de wijk, niks over het gezeur rond Plein-Oost, het geneuzel over "achterstandswijk" en ook niks over het miljoenenproject Boerderijum dat maar niet op gang komt. Ondergetekende kent de wijk zogezegd als zijn eigen broekzak, is van veel dingen op de hoogte en heeft overal wel een mening over. Ik voelde jaloezie opkomen bij het aanschouwen van deze twee Spaanse toeristen. Want, het moet toch geweldig zijn om door deze, vanuit wereldperspectief bekeken, onbeduidende wijk te fietsen? En er helemaal geen mening over te hebben?
Over fietshelmen staat toevallig een bericht op de site van dvhn en in de papieren versie:
http://www.dvhn.nl/stelling/article6323045.ece/Fietsersbond-fel-tegen-verplichte-fietshelm

Geen opmerkingen: