donderdag 8 juli 2010

EEN MOOIE ZOMERAVOND


Wat een geweldige, zinderende zomeravond is het op het ogenblik. Na een fietstochtje door de nu echt groenste wijk van de stad plaats ik me bezweet en met een koel pilsje achter de computer. De vakantie nadert, daarover binnenkort meer, maar de verslaving om de mooiste en gekste wijk van de stad in woord en beeld op het wereldwijde web te zetten is onverminderd aanwezig. Linksonder ziet u een foto van de voetbalkooi aan de Barmaheerd. De kooi staat hier ongeveer een jaar en de jeugd maakt er nog steeds dankbaar gebruik van. Terwijl ik er langs fietste hoorde ik de rolverdeling: jij bent Sneijder en ik ben Robben. Het oranjelied werd er aan toegevoegd, in de verte weerklonk de kreet dat de Spanjaarden er niet aan te pas zullen komen aanstaande zondag. Het eeuwige verlangen om de beste te zijn klonk door in de opmerkingen van de voetballertjes. De hele wereld bestaat deze dagen uit voetballen, voetballen voetballen en nog eens voetballen. Tussen haakjes: niemand heeft een finale Spanje - Nederland voorspeld, de kratten bier blijven derhalve in het Café Biljart. De zomer van 2010 is hoogzwanger en morgen begint de schoolvakantie. De wijk zal deels leeglopen. Maar goed, even verder gefietst meende ik een hoogzomerse foto van ons knoal te moeten maken. Zie foto rechtsboven. Wat lag daar nou? Partijtje rommel op ons wandel- en fietspad? Wat zou je er aandacht aan besteden? Misschien besteed ik wel te veel aandacht aan het lullige en negatieve in de wijk, het is onderdeel van zelfkritische bespiegelingen: negativiteit groeit als je er teveel aandacht aan schenkt. Maar alleen feel good stukjes schrijven, tja, het leven is niet alleen maar lief leuk en aardig. Er lopen nu eenmaal ook hufters en klootzakken rond. Een kwestie van continue afwegen, hoe doseer je het lullige nieuws uit de wijk ten opzichte van de positieve ontwikkelingen? Een geweldig voetbalfeest kan aanstaande zondag op de Grote Markt niet doorgaan omdat Rehwinkel bang is dat de hufterigheid en klootzakkerigheid gaat domineren. Een beetje lef tonen was beter geweest. Laat de macht niet aan de hufters en spelbrekers. Maar goed, iedereen maakt zijn of haar eigen afwegingen. Het laatste stadsnieuws is dat een groot scherm in het Stadspark nou ook al niet meer mag. De financiële- en veiligheidsrisico's schijnen te groot te zijn. http://www.oogtv.nl/

1 opmerking:

Anoniem zei

Dat zijn de mensren die in beijum wonen gooi heen die rotzooi ben je er af ik woon hier nu 23 jaar maar de laaste twee jaar gaatde wijk er op achter uit winkelwagens enz gooi maar heen ben ik er af dat zijn alle maal mensen met geen NL stikker