woensdag 31 maart 2010

KNOBBELZWANEN IN BEIJUMER WATEREN

Philippine Koopman stuurde deze foto. Plaats van handeling, een sloot aan de rand van Beijum. Dit schreef ze erbij:
De knobbelzwaan die in het Engels 'mute swan' (stomme zwaan) genoemd wordt, is verre van stil. Hij maakt allerlei sis-, grom- en
blaasgeluiden. Ik had nog nooit een zwaan horen grommen, het was wel apart toen ik dat voor het eerst hoorde. Pasgeleden heb ik ook een
schaap horen grommen omdat zij vond dat ik te dicht bij haar kroost in de buurt kwam. Bijzonder was dat het zwanenechtpaar heel dicht naar mij toe kwam om te blazen, zo lieten ze blijken dat zij de baas zijn en en dat ze mij liever niet te dicht bij hun in de buurt willen hebben. Van
het mannetje mocht ik wel van heel dichtbij fotograferen. Hij heeft inderdaad duidelijk een zwarte knobbel op z'n neus. Hun eetgewoonten zijn opmerkelijk, ze eten wortels en wier uit de sloot. Een ander weetje is dat een volwassen zwaan dagelijk tot 4 kilo voedsel eet. Het
verenkleed bestaat uit 25.000 veren en het is één van de zwaarste vogels die kan vliegen.

Geen opmerkingen: