maandag 14 december 2009

NEE DAMES, HET IJS HOUDT NOG NIET!

Ze wisten wel dat het ijs na een nachtje vorst nog niet kan houden, maar toch, en dat is kinderen eigen: even proberen. Even met het voetje door een laagje ijs, even voelen hoe dit ook nog maar in elkaar zat. Ijs, met water er onder. Wie herinnert zich niet zijn of haar eigen kindertijd? Het eerste proberen, kijken of het ijs het houdt, de spanning als je er op gaat staan, het gekraak. Op bevroren water staan, wat een kick! Wie weet nog wat bomijs is? Deze meiden trof ik einde van de middag bij de vijver aan de Holmsterheerd. Direct na het maken van de foto liepen ze met een stuk ijs in de handen naar boven: kijk! Geweldig, een paar jaar geleden was ik nog in de veronderstelling dat er een generatie Hollandse kinderen op zou groeien die niet weet wat ijs, sneeuw, vorst, kortom winter is. Maar dat is vooral na de winter van 08/09 helemaal rechtgetrokken. Er kon wel eens een echte oerHollandse winter aan zitten te komen. Na het nemen van de foto kwam ik met de moeder van een van de meiden in gesprek. Die woont met haar gezin bijna een half jaar in Beijum en ze geeft morgen of overmorgen haar kijk op de wijk.

1 opmerking:

Tammy zei

Ik vraag me af waar mijn vriendin haar Kijk op de wijk geplaatst is, want houd deze pagina al in de gaten sinds 14 december...En ben erg nieuwsgierig..