zondag 21 september 2008

BLANKE PITTEN

Hoe gaat dat gezegde? Ruwe bolsters blanke pitten? Of kun je dat alleen in het enkelvoud zeggen: ruwe bolster blanke pit?
Ik zie ze regelmatig in groepjes door Beijum trekken. Meestal oranje hesjes aan, vaak een bezem, hark of kruiwagen bij de hand. Of ze zitten lekker bij de schaftkeet te ontspannen, ouwehoeren en een kop koffie drinken. Soms schrik ik even als ik zo'n groepje DSW-mannen voor mijn neus zie opdoemen, je hebt er een paar ruig uitziende figuren bij. Maar ze groeten steevast vriendelijk, ze komen goed gemutst over en ook met een houding van: wie doet me wat, ik ga me niet uitsloven. Volgens mij hebben ze daar gelijk in. Ze doen goed werk maar hun baan heeft geen hoge maatschappelijke status. En ze werken in het voor iedereen zichtbare straatbeeld in de wijk, zeg maar in de open etalage van Beijum. Dan laat je je de kop toch niet gek maken en je gaat toch lekker werken in je eigen tempo? Een extra sigaretje draaien, even rustig bijkletsen met je collega en alert op mooie vrouwen die passeren? Het is een persoonlijke mening, maar ze verdienen waardering. Ze verzorgen de wijk, harken en knippen de boel bij en maken de wijk mooier.

Geen opmerkingen: