woensdag 7 november 2007

2008; Beijum 30 jaar!!

Vanochtend kwamen vijf enthousiaste mensen in het Wegwijzerpand samen om de eerste lijnen uit te zetten wat betreft het maken en uitgeven van een boek over dertig jaar Beijum. Alhoewel, dertig jaar? Nee, dat is veel te weinig. Want Lammert Doedens was een van de vijf aanwezigen ( nait kwoad word'n Lammert dak tie eev'n apaart benuim). Lammert heeft een geweldige schat aan historische verhalen over de wijk en heeft een geweldige kennis over alles wat met de geschiedenis van de mooiste wijk van stad te maken heeft. Dus ik denk dat het eerder 2208 jaar Beijum wordt; tweehonderd jaar voor Christus hadden ze al het plan om de mooiste wijk van de stad Groningen te bouwen. Grapje natuurlijk, maar de historie van Beijum gaat errug ver terug. Uithangbord van Heel de Buurt, Theo Smit, was uiteraard ook aanwezig en Jaap van Leeuwen, van de Regiokrant en uitgeverij Leander, kan natuurlijk op dit podium niet ontbreken. Want behalve bevlogenheid en enthousiasme is een goede zakelijke basis natuurlijk onontbeerlijk. Om niet te spreken over jarenlange ervaring met uitgeven. Ondergetekende en Machteld Veenker completteerden het gezelschap want er moet natuurlijk wel het een en ander geintervieuwd en geschreven worden. Wordt allemaal vervolgd!

Ps, er zijn weer wat nieuwe lezers toegetreden en vanochtend hoorde ik het verhaal dat ik uit de redactie gezet zou zijn. Dat is natuurlijk niet waar en ik raad deze lezers aan om de eerste twee stukken even te lezen. Die verhalen zijn nogal pittig geschreven, de storm is al lang weer geluwd, maar ze vertellen wel mijn ervaringen omtrent mijn uittreding. Oordeelt u zelf; of beter gezegd, doe dat niet.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hé Lammert Doedens, die ken ik. Doe hem de groeten!

In de vroege middeleeuwen stond er inderdaad al een kapel op Beijum (Beije zien heem).